Gyakran hallhatjuk az oktató, figyelmeztető jellegű kérdést, hogy iszik, vagy vezet? Azt gondolom, hogy senki előtt nem kell ismertetnem, hogy mi is a mondanivalója ennek a kérdésnek. Az ittas vezetést bünteti az egyik legsúlyosabban a törvény, és nem véletlenül. Meglepő mennyire nagymértékben képes rontani a túlzott alkoholfogyasztás a reflexeket, az ítélőképességet, és a cselekvés gyorsaságát. Ha alkohol által befolyásolt állapotban követünk el szabálysértést, vagy okozunk, esetleg szenvedünk balesetet, miközben a volán mögött ülünk, számíthatunk rá, hogy minket is mindenképp meg fognak büntetni, ha csak a nyakunkba nem varrják az egész ügyet. Sokan azonban még is beleesnek abba a hibába, hogy egy jó hangulatú este után, ittas állapotban akarnak hazavezetni. Így nem csoda, hogy folyamatosan fel kell hívni a figyelmet a vezető felelősségének nagyságára, és a kockázatokra.
Korántsem mindegy viszont, hogy a címben is szereplő második kérdésre mi a válasz. Sommelierként pontosan tudom, hogy mekkora különbség van egy jó minőségű, kiváló bor között, és egy tájbor, vagy egy rossz minőségű, ne adj Isten tablettás bor között. Ugyan ez a kérdés viszont nem csak eme nemes ital esetében releváns, hanem gépjárműnkkel kapcsolatban is. A biztonságos vezetés egyik alapfeltétele, hogy az autó megfelelő állapotba legyen, minden tekintetben. A megfelelő körülmények elérésben kulcs szerepet játszanak az abroncsok. Ha a jó vörösbor lelke a tannin, a fehéré a megfelelő sav és cukortartalom aránya, az autóé a motor, akkor a biztonságos közlekedés lelke a gumi és az aszfalt kapcsolata. Sajnos az út minőségére mi kis hatást tudunk gyakorolni, ami ki is merül két egyszerű döntésben, melyik utat választjuk (mondjuk, autópályán megyünk, vagy sima országúton), illetve, hogy milyen abroncsokat használunk az adott terepen. Kapásból az egyik döntésünk a kerekekkel kapcsolatos itt is. Másfelől az, hogy autónk milyen adottságokkal rendelkezik a földhöz való tapadással kapcsolatban, már sokkal inkább a mi felelősségünk. Természetesen itt egy igen komoly témához érkeztünk, amit szükségtelen lenne teljes részletességben kifejteni, hiszen az emberek többsége számára nagyrészt érdektelen dolgokról lenne szó, viszont van néhány információ, amivel jó, ha tisztában vannak a hétköznapi sofőrök, autótulajdonosok is.
Tehát óriási fontossággal bír a megfelelő gumi kiválasztása. Nyilván minden típusban vannak különbségek. Adott esetben ez az abroncsok méretében is jelentkezhet. De a megfelelő guminyomás mértékét illetően is komoly különbségekkel találkozhatunk. Gondoljunk csak arra, mennyivel nagyobb a nyomás egy 9 személyes transit gumijában, mint egy sima 5 férőhelyes személyautóéban. Ezzel alapvetően nem szokott probléma lenni, hiszen gyárilag a megfelelő abroncsokkal látnak el minket. Azonban használt autó vásárlása esetén már érdemes erre is alaposan odafigyelni.
Természetesen a folyamatos használatban, a futófelület elkopik, így egy idő után cserére lesz szükségünk. A megfelelő szaküzletek típus alapján be tudják szerezni a megfelelő paramétereket ahhoz, hogy a passzoló abroncs szettet tudják adni nekünk. Érdemes ezért inkább rájuk bízni az ilyen dolgokat, és tőlük beszerezni az alkatrészeket, hiszen ők felelősséget és garanciát vállalnak a termékeikre. Egy zug műhelyről ez már nem feltétlenül mondható el. Gyakori az olyan eset, hogy valamilyen alkatrészek rajta maradnak a szerelőn, valami okból kifolyólag, így igyekeznek az első balekra rásózni. Hivatalos márkaüzletben azonban ez nem fordulhat elő, és ha valamiben, hát ebben nem érdemes kockáztatni, hiszen az életünk múlhat rajta.
A gumi nyomásának rendszeres ellenőrzése szintén a vezető felelőssége. A lapos gumik nagyban befolyásolhatják a kocsi irányíthatóságát, iránytartását. A megfelelő nyomás az autó kézikönyvében megtalálható, de sok gépjármű esetében az ajtó belső oldalán is van egy matrica, ami tartalmazza a szükséges adatokat. Ráadásul ez a művelet semmilyen szaktudást, vagy erőfeszítést nem igényel, és bármelyik benzinkúton teljesen ingyen fel tudjuk fújni a lapos kerekeket.
Egy szintén hasonlóan triviális kérdés a téli gumi, nyári gumi kérdés. Mégis elég sokan vannak, akik elhanyagolják ilyen téren az autójukat. Ahogy a borászatban, úgy ebben az esetben is az ördög a részletekben rejtőzik. A kerék fő feladata az, hogy a kifejtett energiát közvetítse az út felé, ezáltal lényegében biztosítva az előrehaladást, miközben a lehető legjobb tapadást biztosítja, így garantálva az autó megfelelő manőverezhetőségét. Az erő átadásának megfelelő módját megkapjuk azzal, hogy a kerekek érintkeznek a talajjal és, hogy kerék alakúak, így a legkisebb ellenállással képesek előrehaladni. A tapadás már összetettebb kérdés. Itt már számításba jön a gumi összetétele, ebből kifolyólag a hőmérséklete, a barázdák mélysége, illetve önmagában véve a kerekek mérete is. Minél nagyobb a felület, amivel érintkezik az abroncs az úttal, annál jobb lesz az irányíthatóság, viszont a nagyobb közegellenállás miatt, nagyobb erőkifejtés kell ugyan azon sebesség eléréséhez is. Továbbá a meleg gumik jobban tapadnak, de csak egy bizonyos fokig. Ha túlmelegednek az abroncsok, akkor ugyanis nagyon gyorsan kopásnak indulnak, míg nem elfogy a megfelelő felületük és megszűnik a tapadás. A redőzet mélységének jelentősége leginkább csapadékos időben kerül előtérbe. Ilyenkor ugyanis a vájatok feladata a vízelvezetés, így biztosítva, hogy az autógumi továbbra is érintkezzen a talajjal, ezáltal a súrlódás miatt ne hűljön le túlságosan, illetve ne ússzon meg a vizes felületen. Ha nem elég mélyek ezek a redők, akkor a jármű nagyon könnyen irányíthatatlanná válhat alattunk. Persze van, amikor már ez sem elég, például akkor, ha a víz nem csak lehull, de a földön meg is fagy, így tükörjeget alkotva, ami elég komoly kihívást képez minden sofőrrel, és autóval szemben. Ilyenkor jöhetnek az egyéb kiegészítők, mint például a hólánc, vagy egyszerűen kerüljük el az adott útszakaszt.
Visszatérve a korábban leírtakra, ezért nagyon fontos, hogy mindig az évszaknak megfelelő gumik legyen felszerelve. A téli gumik összetételük miatta hidegebb körülmények között érik el az üzemi hőmérsékletüket, ezáltal előbb biztosítják a megfelelő tapadást. Ebből kifolyólag viszont nyáron nagyon gyorsan túlmelegednek, és pillanatok alatt elfogynak, elkopnak alólunk. Ezzel szemben a nyári gumik épp ellenkezőleg. Nagyobb meleg szükséges a megfelelő üzemi hőmérsékletük eléréséhez, ezért jobban bírják a nyári forró aszfaltot, viszont télen, a hidegben, nem melegszenek fel eléggé ahhoz, rájuk bízzuk életünket.
Az éppen pihenő szett gumiknak azonban viseljük gondjukat, ápoljuk őket rendszeresen, hogy a következő szezonban is használhatók legyenek, és minél később kelljen lecserélni őket. Azonban akkor, amikor eljön az idő, ne habozzunk váltani, és beszerezni néhány új szerzeményt. Aki okos az, figyeli, hogy mikor vannak a nyári, illetve téli gumi akciók, és akkorra időzíti vásárlását, ezáltal spórolva a költségeken.
Összességében azt kell mondanom, hogy az autónk, és különösen abroncsaink az év minden szakában megfelelő törődést, és karbantartást igényelnek, csak úgy, mint a szőlő és a bor. Csak így érhetjük el, hogy mindig a lehető legbiztonságosabban kelhessünk útra, mint ahogy azt is, hogy nekünk legyen a környéken a legjobb borunk. De bármilyen finom is lesz végül az italok királya, sose feledjük az örök érvényű igazságot, ami még a gumiknál is fontosabb: Aki iszik, az nem vezet, aki vezet, az nem iszik.